Friday, September 27, 2013

BED BUGS - PEPIJAT : BAGAIMANA KAWALANNYA DI MALAYSIA?

Bed Bugs - Bagaimana Kawalan Pepijat di Malaysia?

Pepijat katil telah wujud selama beribu-ribu tahun . Mereka makan darah, tetapi tidak diketahui untuk menyebarkan sebarang penyakit kepada manusia. Sesetengah orang boleh alah kepada gigitan mereka. Menyingkirkan serangan pepijat katil adalah tidak mudah, tetapi terdapat langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengawal masalah ini. Terdapat juga langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan membawa pepijat katil rumah.

Apakah pepijat katil ?

PEPIJAT

Pepijat katil adalah kecil, serangga bersayap rata yang kemerahan berwarna perang dan kira-kira satu perempat inci panjang , sebelum makan (kira-kira saiz dan bentuk biji epal kecil).
Mereka sembunyikan pada siang hari di atas katil ( lipit tilam, air kotak , bingkai katil , kepala katil ) dan di dalam celah dan rekahan dinding , lantai dan perabot. Mereka datang pada waktu malam.
Mereka tidak terbang atau melompat, tetapi mereka boleh merangkak dengan cepat.


Bagaimana pepijat katil boleh masuk ke dalam rumah saya?

Mereka boleh datang dari kawasan-kawasan dipenuhi atau dari perabot digunakan. Mereka boleh menumpang dalam beg , dompet , beg galas, atau barang-barang lain yang diletakkan di atas permukaan lembut atau kerusi rehat (fabric).
Mereka boleh bergerak antara bilik-bilik di dalam bangunan berbilang unit , seperti kompleks apartmen dan hotel.



Bagaimana saya boleh mengelakkan membawa pepijat katil ke rumah saya?

Ketika menginap di sebuah hotel, meletakkan beg anda di atas kaki beg dan bukannya di atas katil atau lantai. Pastikan rak dari dinding atau perabot. Apabila pulang ke rumah , mencuci pakaian dari perjalanan anda dan meletakkan mereka di dalam pengering panas.
Memeriksa perabot baru dan digunakan sebelum membawanya dalam. Lihatlah dalam sesak, bulu dan di bawah bantal .


Bagaimana saya tahu jika saya mempunyai masalah pepijat katil?

Anda boleh melihat pepijat katil sendiri, kulit kandang mereka, atau najis mereka di lipit tilam dan barangan lain di dalam bilik tidur .
Mungkin juga terdapat kesan darah pada kepingan .


Bagaimana boleh saya mengawal masalah pijat di rumah saya ?

Ia boleh dilakukan , tetapi ia biasanya memerlukan apa yang dipanggil "pengurusan perosak bersepadu " ( IPM) pendekatan. Ini menggabungkan teknik-teknik yang menimbulkan risiko yang paling rendah kepada kesihatan anda dan alam sekitar. Cuba strategi ini :

1. Membersihkan dan menghilangkan kekusutan , terutama dalam bilik tidur anda.

2. Pindah katil anda jauh dari dinding atau perabot.

3. Vakum membentuk , tingkap dan lantai setiap hari. Pihak vakum dan lipit tilam, air kotak dan perabot. Mengosongkan vakum atau beg serta-merta dan melupuskan luar dalam bekas yang tertutup atau beg. ( Cadangan : Vakum yang mempunyai 2 motor atau 1200watt ke atas ).

3. Basuh cadar, sarung bantal , selimut dan skirt katil dan meletakkan mereka dalam pengering panas untuk sekurang-kurangnya 30 minit. Pertimbangkan menggunakan spring tilam dan kotak meliputi - jenis yang digunakan untuk hama kawalan dan meletakkan pita saluran atas ritsleting.

4. Mengelak retak dan rekahan dan mana-mana bukaan di mana paip atau wayar datang ke rumah.

SEMOGA ANDA BERJAYA.. MEMGHAPUSKAN PEPIJAT..!!

SEBARANG PERTANYAAN : 016-338 0960 - AMIR

No comments:

Post a Comment