Thursday, March 29, 2012

WHY NEEDS TO DO THE FUMIGATION? KENAPA PERLU MELAKUKAN FUMIGASI?

Kenapa memerlukan melakukan fumigasi?
Fumigation was done ( Fumigasi telah selesai )

Ini adalah soalan biasa yang saya akan terima daripada pelanggan. Kebiasaannya pelanggan tidak mahu membuang masa untuk penghantaran ke luar negara mahu pun kontena yang telah ditahan masuk ke dalam negara kerana tidak ada sijil sah untuk kerja-kerja rawatan fumigasi. Atau kontena yang hendak memasuki ke dalam negara ada menjumpai makhluk perosak yang masih hidup semasa kerja-kerja pemeriksaan dilakukan oleh jabatan sesebuah kerajaan di negara tersebut.


Apakah yang sepatutnya pemilik barang lakukan sekiranya mempunyai bahan berunsur kayu untuk dieksport ke luar negara?

Pemilik barang WAJIB melakukan kerja-kerja pewasapan untuk mengeksport barang bahan yang mempunyai berunsur kayu, sama ada bungkusan barang, atau pun barang tersebut.

Negara manakah yang memerlukan melakukan kerja rawatan sijil fumigasi?

Hampir keseluruhan negara di dunia, kecuali negara-negara eropah.


Sekiranya pemilik ingin mengeksport barang yang mempunyai bungkusan berunsur kayu ke negeri Sabah, Malaysia. Adakah memerlukan fumigasi juga?

Ya. Ini kerana pada awal tahun 2012, pihak berkuasa di Jabatan Pertanian Malaysia telah membuat pindaan menguatkuasakan undang-undang WAJIB bahan berunsur kayu menjalani rawatan fumigasi sekiranya barang itu diangkut menggunakan kapalterbang ataupun kapal komersial.


*********************************************************************
Pallets ready for fumigation treatment (pallet yang sedia untuk dirawat fumigasi)

Why need to do the fumigation?

This is a common question that I would receive from customers. Normally, customers do not want to waste time for delivery to other countries nor of container have been arrested entering the country because no valid certificate for the work of fumigation treatment. Or container to be entered into the country have found living pest during inspection work do by a government department in the country.


What should owners to do if the goods have elements wood materials for export to other countries?

Owners of the goods MUST do the work of fumigation for export the goods which have elements of wood, whether the package of goods, or the goods.

Which countries require fumigation certificates treatment work?

Almost all countries in the world, except for European countries.


If owners wish to export the goods with wood packaging elements to Sabah, Malaysia. Would require fumigation as well?

Yes. This is because in early 2012, authorities at the Department of Agriculture, Malaysia has made amendments MUST enforce the laws of elements fumigation treatment of timber if the goods are transported using commercial aircraft or ships.







No comments:

Post a Comment